اسلایدر

حذف فرکانسهای بالای صدای انسان در مکالمات تلفنی
 
همه نوع مطلبی اینجا پیدا میشه
دانلود,عـکس,آهنگ,آموزش,اخبار,دانشگاه,بیوگرافی,علمی,برنامه,سرگرمی,مطالب جالب

محدودیت انتقال فرکانسهای صوتی موبایلها و تلفنها یکی از عواملی است که مکالمه با موبایل را در اماکن شلوغ با دشواری مواجه کرده است.

 مکالمه ناموفق با موبایل در اماکن شلوغی مانند اتوبوس را بسیاری از افراد تجربه کرده اند. اما این تنها بلندی همهمه یا گیرندگی کم گوشی نیست که شنیدن صدای فردی که در پشت خط قرار دارد را دشوار می کند بلکه عوامل دیگری نیز در این پدیده نقش دارند.

 محققان می گویند از آنجا که موبایلها بالاترین دامنه صدای انسان را از بین می برند اصواتی با طول موج بالا که اطلاعات فراوانی را در خود دارند، کاربر موبایل شاید تمامی مفهوم آنچه مخاطبش پای گوشی به او انتقال می دهد را از دست داده و آن را درک نکند.

 به گفته محققان دانشگاه یوتا تصور عمومی این است که به دلیل کم شدن اصوات با فرکانسهای بالا در صدا، مغز توجه چندانی به آنها نمی کند، در صورتی که مغز به فرکانسهای بالا توجه زیادی نشان دهد می تواند اطلاعات زیادی از آنها به دست بیاورد.

 فرکانس صدای معمولی یک مرد در حدود 100 هرتز و صدای یک زن در حدود 200 هرتز است. صدا بر خلاف اصوات یکنواخت مانند صدای سوت، شامل اصوات فرعی ملایمتر با فرکانسی به بلندی 20 هزار هرتز است.

 اما از آنجایی که بیشترین بخش انرژی صدای انسان در کمتر از فرکانس پنج هزار هرتز نزول می کند، دانشمندان همواره بر این باور بوده اند که اصوات با دامنه بالا در صدای افراد تاثیرگذار نیستند.

 با این همه محققان با مطالعه ای دو ساله بر روی خوانندگان دریافتند که این افراد با ایجاد تنظیمهایی در اصوات فرعی فرکانس بالا کیفیت صدای خود را افزایش می دهند.

 در ادامه محققان دریافتند انسانها می توانند تغییرات کوچک را در حجم اصوات فرکانس بالا به خوبی تشخیص دهند.

 محققان در مطالعه ای جدید صدای انسانها را در حین گفتگو یا آواز خواندن در مکانی شلوغ ضبط کردند به شکلی که تنها فرکانس بالای پنج هزار هرتز در آن ضبط شود. سپس این اصوات برای 50 نفر پخش شد و از افراد خواسته شد تلاش کنند جزئیات آنچه شنیده اند را تعیین کنند.

 نتایج نشان داد افراد به خوبی توانستند جزئیاتی مانند مردانه یا زنانه بودن صداها، تفاوت آواز خواندن یا حرف زدن و حتی صدای جیرجیرکها را تشخیص دهند.

 افراد در این آزمایش توانستند اطلاعاتی کلیدی را در میان آلودگی صوتی محیط به خوبی تشخصی دهند. به گفته محققان این به آن معنی است که امکان استخراج اطلاعات قابل فهم از فرکانسهای بالا وجود دارد، در حالی که تا به حال کسی به آن توجهی نکرده بود.

از این رو است که حین مکالمه با موبایل در اماکن شلوغ مکالمه بسیار دشوار می شود. زیرا موبایلها و تلفنهای معمولی تنها توانایی انتقال اصوات با فرکانس سه هزار و 500 هرتز را دارند به این دلیل که تا پیش از این فرکانسهای بلند تر مهم دانسته نمی شدند.

 بر اساس گزارش دیسکاوری، بر اساس نتایج دیگر مطالعات، مغز انسان زمانی که با محدودیت فرکانسی مواجه می شود باید برای استخراج اطلاعات فعالیت بیشتری انجام دهد، از این رو است که مکالمه با تلفن بسیار خسته کننده تر از مکالمه رو در رو احساس می شود.

 اکنون اینگونه به نظر می آید برای بهبود دادن کیفیت مکالمات تلفنی با موبایل باید فناوری در صنعت موبایل را ارتقا داده و آن را با تغییراتی مواجه ساخت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:, :: 20:45
mahnaz

درباره وبلاگ


سلام به دوستان گلم.امیدوارم وبلاگم براتون مفید باشه.و با نظرات سازنده خودتون در بهتر شدن وبلاگم منو یاری کنید.
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه نوع مطلبی اینجا پیدا میشه و آدرس helpland.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.